Ervaringen voor en door ouders en jongeren

Ervaring 1:

Hierbij onze ervaringen met De Nieuwe School 22 om te delen met geïnteresseerden.

Wij zijn met De Nieuwe School 22 in contact gekomen via de moeder van een jongere die daar 4 dagen per week naartoe gaat.  Zij vertelde over haar positieve ervaringen.  

Dat was al veel eerder in het proces van ons kind en destijds sloeg ik er nog niet zoveel acht op. Maar gaandeweg de tijd kregen wij steeds meer problemen met ons kind op school en de behandeling in de tweede lijn die wij kregen voldeed niet.  De problemen werden steeds erger tot het moment dat ons kind volledig uitviel op de middelbare school. Wij waren wanhopig op zoek naar mogelijkheden voor ondersteuning (begeleiding/behandeling voor ons kind, maar ook een dagelijkse structuur, want volledig thuis zitten zou geen goede oplossing zijn). 

Ik vroeg de betreffende moeder nog eens de naam en ging op internet zoeken. Naar aanleiding daarvan heb ik contact gezocht en uiteindelijk een afspraak gemaakt voor kennismaking, in eerste instantie zonder ons kind. Dit gesprek verliep erg prettig, wij hadden het idee dat we iemand tegenover ons hadden die ons verhaal en ons begreep. Wij twijfelden aan ons eigen gevoel of we wel goed deden aan de stappen die we tot dan toe zetten. Maar door dit gesprek alleen al kregen we de bevestiging dat we de juiste weg in waren geslagen met ons kind. Waar we eerder het gevoel kregen dat wij gek waren of dat wij het allemaal niet goed deden, werd nu plaats gemaakt voor begrip, opluchting en rust. 

Dit gevoel konden wij overbrengen op ons kind, zodat deze ook open stond voor kennismaking en na het eerste gesprek konden we voorzichtige stappen maken om eens een keer mee te kijken op De Nieuwe School 22. Ik zeg voorzichtig, omdat ons kind het vertrouwen in anderen ook een beetje kwijt was, na de behandeling in de tweede lijn in de anderhalf jaar daarvoor. Ons kind voelde zich veilig genoeg om de volgende stappen te maken en al snel 4 keer per week daar aanwezig. 

De school van inschrijving was niet blij met onze stappen richting De Nieuwe School 22. Waar zij tot dan toe weinig tot geen ondersteuning hadden geboden aan ons, werd in het eerste overleg wat we hadden (nadat ons kind al uitgevallen was) aangegeven dat ze ons kind het liefst zo snel mogelijk weer op school wilden halen en liever niet naar deze nieuwe plek. Inmiddels zijn we iets meer dan 2 maanden verder en ons kind voelt zich op deze plek veilig en is gemotiveerd om dingen aan te gaan. De aanpak van De Nieuwe School 22 sluit goed aan bij de behoeften. Zij worden echt gezien en dat voelen zij en dat voelen wij. Ons kind is in 2 maanden tijd al veel veranderd. 

Waar we eerst dachten dat zij naast alle onderliggende problemen, mede door de aanpak in de afgelopen anderhalf jaar, verder waren weggezakt in een depressie, zijn we er nu van overtuigd dat dat niet het geval is. Wij hadden in eerste instantie dus een structuur en dag invulling nodig. Wat we hebben gekregen is meer dan dat. We kregen begrip, veiligheid, een lichtpuntje, een toekomstperspectief. 

Wat wij zouden wensen voor de toekomst is stapsgewijs kijken wat ons kind nodig heeft en aankan, wat bij hun past. Qua onderwijs/opleiding en of andere bezigheden. Ervaringen opdoen in een veilige omgeving, dat is in ieder geval wat ze nodig hebben. Ervaringen wat betreft school en opleiding maar ook ervaringen wat betreft hobby’s en werk, als dat beter bij hun zou passen (bijvoorbeeld gedeeltelijk onderwijs en gedeeltelijk praktische ervaringen opdoen). En dit het liefst in overleg met de huidige school van inschrijving, of een eventuele toekomstige school van inschrijving wanneer het nodig is om te veranderen om welke reden dan ook. 

Ervaring 2:

Op welke manier zijn jullie in contact gekomen met de nieuwe school 22?

 

Ik zocht radeloos op het internet naar een nieuw initiatief voor kinderen die vastlopen, moeten helen, rust i.v.m. onderwijs of ontwikkeling, authenticiteit, democratisch onderwijs, schoolverlaters ed.. omdat ik dácht dat we wel eens een probleem zouden kunnen hebben als de school weer begon voor ons kind.

 

Wat was jullie situatie op het moment dat jullie in contact kwamen met de nieuwe school 22? 

 

Ons kind wilde niet meer naar school. Fietste naar huis. Wij wilden niet dat ons kind in bed bleef liggen, we zochten contact voor een kennismaking. Het was een soort van laatste noodgreep om hulp.

 

Hoe was de relatie op dat moment met de school van inschrijving?

 

Onbegrip, veel gesprekken geweest, niet in kunnen zien wat er mis ging, de ‘schuld’ werd bij het kind neergelegd of bij de ouders. Dat was in het eerste begin. (September) We hebben snel daarna precies hulp gekregen van de juiste mensen op school om samen te kijken waar we naartoe zouden gaan bewegen. In een later stadium is daar ook de Nieuwe School 22 bij aangesloten vanwege de ervaring & kunde. 

 

Waaruit bestond jullie hulpvraag? Wat hadden jullie nodig op dat moment?

 

Een plek om te kunnen zijn voor ons kind. Een ‘bewijs’ om te kunnen zeggen tegen instanties: ons kind is niet thuis.. ons kind is op een veilige plek, waar het kind wil zijn. Een ‘reden’ om te laten zien: wij doen niets verkeerd. Wij zoeken als ouders mee.. wij willen ook niet dat ons kind thuisblijft. Ons kind zelf had contact met leeftijdsgenoten nodig. Die in hetzelfde schuitje zaten of zitten. 

 

Welke verandering zagen jullie bij jullie tiener na start op de nieuwe school 22? (na hoeveel tijd?)

 

Al bij de eerste kennismaking. Ons kind lachte, kon zichzelf zijn en ging er liever heen dan naar de school van inschrijving. 

 

Wat zou jullie wens zijn voor het vervolg wat betreft jullie jongere in de nabije toekomst?

 

Dat ons kind mag blijven komen totdat we een andere school in de buurt gevonden hebben. (Omdat ons kind dat zelf wil) Dat ons kind daarna net als in Uden op LOS Deurne gezien wordt en er daarom graag heen wil, zonder “moet”. 

 

En voor jullie als ouder(s)?

 

Dat ons dat lukt: dat ons kind màg zijn zoals het is, en daar waar ons kind heen gaat alleen uit vrije wil. Dat wij als ouders kunnen loslaten en tegelijkertijd kunnen begrenzen. 

 

Kan de nieuwe school 22 nog op een andere manier iets voor jullie betekenen?

 

De kennismaking met Helma is voor ons nu geen begeleiding meer voor ons kind, maar doordat ze ons kind zag en begrijpt kan ze ons, de ouders helpen in loslaten/gezag/verbinding. 

Contact met hond, verbinding mens en dier

Ervaring 3:

Verslag ouders van een voorheen thuiszitter.

 

Ons kind zat al langere tijd thuis, op zoek naar een passende plek. Ons kind werd geacht door te stromen vanuit de basisschool naar het speciaal voortgezet onderwijs. Maar wat is een passende plek? Daar verschillen de meningen over.

Een passende plek is in onze ogen een plek waar ons kind zich fijn en veilig voelt en je mag leren en ontdekken waar je blij van wordt.  Groeien en ontwikkelen, onderzoeken binnen de mogelijkheden van een school waar je talent ligt, waar ben ik goed in, waar word ik blij van. De organisaties/ instanties denken daar echt anders over. Zij vinden een passende plek vooral een inschrijving op een school waar advies voor is gegeven.

De leerplicht waarvan we hoopten dat deze een hulplijn zou zijn bleek alles behalve een hulplijn maar werd gebruikt als dreigement. Wij hebben als ouders zelf hulplijnen gezocht, waar we hoopten wel gehoord en gezien te worden. Het blijkt een enorm doolhof en een waanzinnige uitdaging. Waarin je vooral de strijd mag aangaan voor het welzijn van je kind en om zijn (of haar) stem te laten gelden. 

De nieuwe school 22 werd 22-02-2022 opgericht en ons kind was 1 van de 1e jongeren die aan mocht sluiten. Eindelijk weer fysiek contact met leeftijdsgenoten. Ons kind mocht er ontdekken door workshops te doen, er op uit gaan met de groep de natuur in of cultuur opsnuiven in musea. Er werd daar ook oprecht naar ons kind geluisterd, serieuze gesprekken werden gevoerd. Wij als ouders zagen ons kind weer meer zin krijgen in het leven. Er kwam weer “licht” in zijn ogen. Ons kind wilde weer gaan sporten, de jongeren spraken buiten school om met elkaar af om elkaar te ontmoeten.

De nieuwe school 22 heeft er voor gezorgd dat ons kind zich gezien en gehoord voelt. Herkenning en erkenning. Je staat er als ouders niet alleen voor.

Inmiddels heeft onze zoektocht geleid tot een school waar ons kind hopelijk zijn plek mag vinden. Ons kind gaat nu een paar dagen in de week naar deze nieuwe school om het op te bouwen. Ook gaat ons kind tussendoor nog naar de nieuwe school 22, omdat de contacten daar heel fijn en waardevol zijn. Dankbaar dat Helma van de Rakt op ons pad is gekomen.

Het is wat ik andere jongeren en hun ouders ook gun. Vanuit Rust en ruimte kijken wat jouw pad is, wat voor jou de passende plek is en daar ondersteuning in te krijgen.

Ervaring 4:

Oprechte, professionele aandacht, advies en begeleiding vinden we voor onze tiener en voor onszelf. Waardoor onze tiener weer steeds meer in zijn kracht komt te staan i.p.v. terneergeslagen, verdrietig en zich onveilig voelen. In plaats dat er van onze tiener verwacht wordt om een bepaalde richting op te gaan, wordt er nu geluisterd en wordt onze tiener gehoord.

Inmiddels durft onze tiener weer alleen op pad, gaat sociale contacten aan, neemt een bijbaan en loopt stage. Dit alles was een periode geleden echt ondenkbaar. Onze tiener laat de stem horen, die durft zichzelf weer te laten horen omdat gevoeld wordt dat het ertoe doet wat er te vertellen is. Gewoon alleen serieus genomen worden.

Dat lijkt misschien heel vanzelfsprekend, maar dat is het absoluut niet. Onze ervaringen zijn hierin vaak heel anders geweest. Uitleggen wat er van je verwacht wordt en ook het waarom, dat blijkt voor veel docenten echt als overbodig te voelen. 'Doe maar gewoon zoals de rest' en verder niet teveel vragen stellen.

Tijd en ruimte krijgen om te 'herstellen' van negatieve ervaringen is er vaak niet bij. Als je je even wat beter voelt, wordt er verwacht dat je weer in het gewone ritme mee gaat. Tja, regels en wetgeving komt er dan om de hoek kijken. Onze tiener werd hier letterlijk ziek van.

Bij de nieuwe school 22 krijg je tijd en ruimte, zo'n plek is heel belangrijk dat dat kan blijven bestaan, dat er wordt gekeken naar mogelijkheden. Niet alleen voor onze tiener, maar voor vele andere jongeren in deze situatie.

Dank je wel Helma, voor jouw tijd en aandacht voor onze tiener.